Як оцінювати учнів 3-4 класів НУШ – методичні рекомендації
Міністерство освіти і науки видало методичні рекомендації оцінювання учнів 3 та 4 класів, які вчаться за новим стандартом.
Вони є в наказі №1146 від 16 вересня, опублікованому на сайті МОН.
Для учнів третіх та четвертих класів застосовується формувальне та підсумкове (тематичне, семестрове та річне) оцінювання.
“Важливу роль у формувальному та підсумковому оцінюванні відіграють критерії, за якими воно здійснюється.
Критерії оцінювання визначаються вчителем (із поступовим залученням до цього процесу учнів)
відповідно до кожного різновиду роботи та різновиду діяльності учнів з орієнтуванням на вимоги
до обов’язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи, визначених
Державним стандартом початкової освіти до другого циклу навчання (3-4 класи), й очікуваних результатів,
зазначених в освітній програмі закладу загальної середньої освіти
(модельних навчальних програмах)”, – пояснюють в міністерстві.
Формувальне оцінювання здійснюється через:
-
педагогічне спостереження учителя за навчальною та іншими різновидами діяльності учнів;
-
аналіз портфоліо учнівських робіт, попередніх навчальних досягнень учнів, результатів їхніх діагностичних робіт;
-
самооцінювання та взаємооцінювання результатів діяльності учнів;
-
оцінювання особистісного розвитку та соціалізації учнів їхніми батьками;
-
застосування прийомів отримання зворотного зв’язку щодо сприйняття та розуміння учнями навчального матеріалу.
“Результати формувального оцінювання відображаються в оцінних судженнях учителя / учнів / батьків,
що характеризують процес навчання та досягнення учнів. Оцінні судження вчителя мають бути об’єктивними,
конкретними, чіткими, лаконічними, доброзичливими, слугувати зразком для формулювання оцінних суджень учнями.
В оцінному судженні відображають прогрес учнів та поради щодо подолання утруднень, за їхньої наявності,
у досягненні очікуваних результатів навчання відповідно до програмових вимог“, – наголошують у відомстві.
Вчителям не потрібно виводити середні тематичні, семестрові та річні оцінки.
“У журнал та свідоцтво досягнень виставляється рівень за кожен результат навчання з навчальних предметів /
інтегрованих курсів наприкінці кожного навчального семестру (триместру) та навчального року.
Річним оцінюванням є результати навчання учнів за останній семестр (триместр)”, – пояснили у МОН.
У свідоцтві досягнень має бути розгорнута інформація про сформованість наскрізних умінь учнів та рівні результатів навчання.
Наскрізні уміння позначаються словами:
-
“має значні успіхи”;
-
“демонструє помітний прогрес”;
-
“досягає результату за допомогою дорослих”;
-
“потребує значної уваги і допомоги”.